2. évfolyam
A továbbhaladás feltételei 2. osztályosok számára
Érvényes: 2013. szeptember 1-tõl
Magyar
- ismert típusú írott utasítások megértésére, végrehajtására;
- kérdésekre adott válaszok értelmes megfogalmazására;
- a mindennapi érintkezés nyelvi formáinak alkalmazására, udvarias viselkedésre;
- a tanult memoriterek szöveghű elmondására;
- szavak, szószerkezetek, rövid mondatok néma és hangos olvasására: legalább a szavak egyben tartásával;
- olvasmányok tartalmának elmondására tanítói kérdésekre;
- tartalmilag tisztázott és megértett szöveg felkészülés utáni felolvasására. A felolvasott szöveg mondatokra tagolására: szünettartás, levegővétel;
- 8-10 soros, a tanulóknak ismert témájú szöveg önálló megismerésére, megértésének igazolására kérdések megválaszolásával;
- az ábécérend ismeretére,
- hosszú magán- és mássalhangzók fölismerésére a beszédben;
- a hosszú hangok jelölésére az írásban;
- rövid, fonetikusan írandó szavak hibátlan lejegyzésére tollbamondásra, a kiejtéstől eltérőké másolással.
- a j hang biztos jelölésére 20 – a tanulók által gyakran használt – szótőben;
- a mondatok nagybetűvel való kezdésére, szavakra tagolására;
- a szavak elválasztására a szótagolás szabályai szerint.
Matematika
- tudja halmazok számosságát megállapítani és összehasonlítani;
- tudja állítások igazságát eldönteni, igaz-hamis állításokat fogalmazni;
- legyen képes tárgyakat, számokat sorba rendezni adott szempont szerint;
- ismerjen fel és képezzen számsorozatokat adott szabály alapján;
- ismerje a számok nevét, helyét a számegyenesen és jelét a 100-as számkörben;
- tudja értelmezni és elvégezni az összeadást, kivonást, szorzást, osztást 100-as számkörben;
- ismerje a maradékos osztást;
- ismerje fel a műveletek közötti kapcsolatokat;
- tudjon megoldani egyszerű szöveges feladatokat;
- ismerje fel a téglalapot, négyzetet;
- tudjon alakzatokat csoportosítani, válogatni megadott szempont szerint;
- ismerje, használja a tanult szabványegységeket, mérőeszközöket.
Erkölcstan
- A tanuló életkorának megfelelő reális képpel rendelkezik saját külső tulajdonságairól, tisztában van legfontosabb személyi adataival.
- Átlátja társas viszonyainak alapvető szerkezetét.
- Képes érzelmileg kötődni környezetéhez és a körülötte élő emberekhez.
- Képes kapcsolatba lépni és a partner személyét figyelembe véve kommunikálni környezete tagjaival, különféle beszédmódokat tud alkalmazni.
- A beszélgetés során betartja az udvarias társalgás elemi szabályait.
- Érzi a szeretetkapcsolatok fontosságát.
- Érzi, hogy a hagyományok fontos szerepet játszanak a közösségek életében.
- Törekszik rá, hogy érzelmeit a közösség számára elfogadható formában nyilvánítsa ki.
- Képes átélni a természet szépségét, és érti, hogy felelősek vagyunk a körülöttünk lévő élővilágért.
- Képes rá, hogy érzéseit, gondolatait és fantáziaképeit vizuális, mozgásos vagy szóbeli eszközökkel kifejezze.
- Tisztában van vele és érzelmileg is képes felfogni azt a tényt, hogy más gyerekek sokszor egészen más körülmények között élnek, mint ő.
- Meg tudja különböztetni egymástól a valóságos és a virtuális világot.
Környezetismeret- Természetismeret
- ismerje iskolája nevét és pontos címét, helyiségeit, rendeltetésszerű használatát,
- tudja iskolájában útbaigazítani az idegeneket,
- képes a használati tárgyak és gyakori, a közvetlen környezetben előforduló anyagok csoportosítására tulajdonságaik szerint;
- felismeri a kapcsolatot az anyagi tulajdonságok és a felhasználás között;
- meg tudja különböztetni a mesterséges és természetes anyagokat;
- felismeri a halmazállapotokat;
- egyszerű megfigyeléseket végez a természetben, képes egyszerű vizsgálatok és kísérletek kivitelezésére;
- képes az eredmények megfogalmazására, ábrázolására;
- igényli az ok-okozati összefüggések keresését a tapasztalatok magyarázatát.
Ének
- További10 magyar népi mondóka, népi játék, népdal, műdal, rokon népek dalainak csoportos éneklése emlékezetből.
- Tanult népszokások ismerete.
- Egyenletes lüktetéshez alkalmazkodó éneklés, járás.
- Együttműködés csoportos éneklésben, népi játékban.
- Dallammotívumok csoportos éneklése szolmizációs kézjelről.
- Saját név megjelenítése (ritmikai és dallami).
- A tanult ritmusértékek (negyed, negyed szünet, páros nyolcad, félérték és szünetjele) felismerése és megszólaltatása kottaképről.
- A vonalrendszer ismerete.
Rajz
- Képzelőerő, belső képalkotás fejlődése.
- Az életkornak megfelelő, felismerhető ábrázolás készítése.
- Az alkotótevékenységnek megfelelő, rendeltetésszerű és biztonságos anyag- és eszközhasználat, a környezettudatosság szempontjainak egyre szélesebb körű figyelembevételével.
- A felszerelés önálló rendben tartása.
- A képalkotó tevékenységek közül személyes kifejező alkotások létrehozása.
- Alkotótevékenység és látványok, műalkotások szemlélése során néhány forma, szín, vonal, térbeli hely és irány, felismerése, használatára.
- A szobor, festmény, tárgy, épület közötti különbségek felismerése.
- Látványok, műalkotások néhány perces szemlélése.
Technika
- A célnak megfelelő szerszámok kiválasztása, használata.
- Higiénés szokások a táplálkozásban, öltözködésben.
- Ismerje és alkalmazza a helyes viselkedési szabályokat munka közben, a gyalogosközlekedésben és a leggyakrabban használt tömegközlekedési eszközökön.
- Tartsa rendben a munkahelyét.
- Takarékos anyagfelhasználás.
Testnevelés
- Alakzatok felvétele és változtatása az utasításnak megfelelően.
- A gimnasztikai feladatok teljesítése utánzással.
- Az alapvető mozgáskézségek elfogadható végrehajtása.
- Félelem nélküli részvétel a vízben végzett feladatok során. Egyszerű mozgáselemek követése, kötése.
- Térirányok meglátása, érzékelése, követése.
- A játékok ismerete.
- A játékok szabályainak betartása.
Néptánc
- A térirányok ismerete, látása, követése.
- Egyszerűbb mozgáselemek kötése, önálló eltáncolása.
- A tanult énekek dallama, szövege.
Vívás
- arcvonalállás
- alapállás feltett kézzel
- vívóállás feltett kézzel
- lépés előre– lépés hátra feltett kézzel
- kitörés feltett kézzel
- kitörés- vívóállás feltett kézzel
- kettős lépés előre feltett kézzel (a lépés kitörés rávezető gyakorlata)
- kettős lépés hátra feltett kézzel
- lépés előre kitörés feltett kézzel
- vívófegyver helyes fogása