3. évfolyam
A továbbhaladás feltételei 3. osztályosok számára
Érvényes: 2013. szeptember 1-tõl
Magyar
- Egyszerű szerkezetű mesék, elbeszélések eseményeinek elmondása néhány összefüggő mondattal.
- érthető, folyamatos beszéd a mindennapi kommunikációban
- Némán olvasott szöveg lényegének megértése és a hozzájuk tartozó ismert feladattípusok megoldása kevés hibával
- fél oldal terjedelmű, ismert témájú szépirodalmi és ismeretterjesztő szövegek felolvasása felkészülés után.
- kötelező memoriterek tudása
- 5-6 összefüggő mondatos szöveg írása megadott témában. Fogalmazások tagolásának ismerete.
- rendezett íráskép
- az igék, a főnevek és a melléknevek felismerése. A személynevek, állatnevek, a lakóhely nevének helyes leírása.
- A begyakorolt szavak (kiejtés-, szóelemzés szerinti írásmód, j/ly ) írása kevés hibával.
Angol
- Megismerik a tanulók a megadott szavakat és alapmondatokat.
- Magyarul is megnevezik ezek jelentését.
- A tanult kérdéseket és válaszokat párbeszédes játékban használják.
- A megtanult mintamondatokban helyesen mondják a szavakat és nyelvtani elemeket! Ezek segítségével, szócserével önálló mondatokat is képesek legyenek alkotni!
- Megértik és végrehajtják a tanult utasításokat.
- Az írás és olvasás nem követelmény, de a szóképek és mondatképek már ismerősek. A tanult verseket, dalokat egyedül is elmondják, elénekelik.
Matematika
- ismerje az alaphalmaz, részhalmaz fogalmát;
- állapítsa meg egyszerű sorozatok szabályát, tudja folytatni az elkezdett sorozatot;
- tudjon megfogalmazni igaz-hamis állításokat, állítások igazságát eldönteni;
- tudjon egyszerű nyitott mondatokat megoldani;
- helyesen írja, olvassa a számokat, bontsa azokat helyi érték szerint 1000-es számkörön belül;
- ismerje a számok egyes, tízes, százas szomszédait, tízesekre, százasokra kerekített értékét;
- tudja értelmezni, elvégezni a szóbeli összeadást, kivonást, szorzást és osztást;
- legyen jártas az írásbeli műveletek végzésében 1000-es számkörben (összeadás, kivonás, szorzás egyjegyű szorzóval);
- ismerje a helyes műveleti sorrendet több művelet esetén;
- tudjon megoldani egyszerű szöveges feladatot a megoldási algoritmus alkalmazásával;
- ismerjen fel egyszerű geometriai alakzatokat, nevezze meg néhány tulajdonságukat;
- tudjon megoldani egyszerű számfeladatokat a tanult mértékegységekkel (km, m, dm, cm, t, kg, dkg, g, hl, l, dl, cl, év, hónap, hét, nap, óra, perc, másodperc).
Erkölcstan
- A tanulónak életkorának megfelelő szinten reális képe van saját külső és belső tulajdonságairól, és késztetést érez arra, hogy fejlessze önmagát.
- Oda tud figyelni másokra, szavakkal is ki tudja fejezni érzéseit és gondolatait, be tud kapcsolódni csoportos beszélgetésbe.
- Képes másokkal tartós kapcsolatot kialakítani, törekszik e kapcsolatok ápolására, és ismer olyan eljárásokat, amelyek segítségével a kapcsolati konfliktusok konstruktív módon feloldhatók.
- Érzelmileg kötődik a magyar kultúrához.
- Érti és elfogadja, hogy az emberek sokfélék és sokfélék a szokásaik, a hagyományaik is; kész arra, hogy ezt a tényt tiszteletben tartsa, és kíváncsi a sajátjától eltérő kulturális jelenségekre.
- Érti, hogy mi a jelentősége a szabályoknak a közösségek életében, kész a megértett szabályok betartására, részt tud venni szabályok kialakításában.
- Érti, hogy a Föld mindannyiunk közös otthona, és közös kincsünk számos olyan érték, amit elődeink hoztak létre.
- Képes a körülötte zajló eseményekre és a különféle helyzetekre a sajátjától eltérő nézőpontból is rátekinteni.
- Képes jelenségeket, eseményeket és helyzeteket erkölcsi nézőpontból értékelni.
Környezetismeret- Természetismeret
- ismeri és alkalmazza az egészséges életmód alapvető elemeit az egészségmegőrzés és az egészséges fejlődés érdekében, a betegségek elkerülésére;
- az életkorának megfelelően, a helyzethez illően felelősen viselkedik segítségnyújtást igénylő helyzetekben;
- képes a hosszúság és az idő mérésére, a mindennapi életben előforduló távolságok és időtartamok becslésére;
- képesség adott szempontú megfigyelések végzésére a természetben, természeti jelenségek egyszerű kísérleti tanulmányozására;
- képes a fenntartható életmód jelentőségének magyarázatára konkrét példán keresztül;
- értelmezi a hagyományok szerepét a természeti környezettel való harmonikus kapcsolat kialakításában, illetve felépítésében;
- képes az élőlények szerveződési szintjeinek és az életközösségek kapcsolatainak a bemutatására, az élőlények csoportosítására tetszőleges és adott szempontsor szerint;
- képes egy természetes életközösséget bemutatni;
- képes az informatikai és kommunikációs eszközök irányított használatára az információkeresésben és a problémák megoldásában.
Ének
- További 10 dal közös éneke emlékezetből.
- Tanult tempójelzések és dinamikai jelek alkalmazása tanult dalokban.
- Ritmusképletek elrendezése, értelmezése ütemmutató szerint.
- Megismert dallamrelációk felismerése kottaképről.
Rajz
- Az alkotásra, megfigyelésre, elemzésre vonatkozó feladatok életkornak megfelelő értelmezése.
- Élmény- és emlékkifejezés, illusztráció készítése; síkbáb és egyszerű jelmez készítése; jelek, ábrák készítése; egyszerű tárgyak alkotása.
- Az újként megismert anyagok és eszközök, technikák az alkotótevékenységnek megfelelő, rendeltetésszerű és biztonságos anyag- és eszközhasználata.
- A legismertebb formák, színek, vonalak, térbeli helyek és irányok, illetve komponálási módok használata, látványok, műalkotások olvasásába is beépítve.
- A szobrászati, festészeti, tárgyművészeti, építészeti területek közötti különbségek további differenciálása (pl. festészeten belül: arckép, csendélet, tájkép).
- Látványok, műalkotások megfigyeléseinek során kialakult gondolatok, érzések elmondására a tantervben meghatározott legfontosabb fogalmak használatával, az életkornak megfelelően.
- Különböző típusú médiaszövegek felismerése, a médiatartalmak közötti tudatos választás.
- A médiaszövegekhez használt egyszerű kódok, kreatív kifejezőeszközök és azok érzelmi hatásának felismerése.
- Kép- és hangrögzítő eszközök használata elemi technikáinak ismerete. Az elsajátított kifejezőeszközök segítségével saját gondolatok, érzések megfogalmazása, rövid, egyszerű történet megformálása.
- A médiaszövegek előállításával, nyelvi jellemzőivel, használatával kapcsolatos alapfogalmak elsajátítása, helyes alkalmazása élőszóban.
- A média alapvető funkcióinak (tájékoztatás, szórakoztatás, ismeretszerzés) megismerése.
- A médiaszövegekben megjelenő információk valóságtartalmának felismerése.
- Az életkorhoz igazodó biztonságos internet- és mobilhasználat szabályainak ismerete, alkalmazása. A hálózati kommunikációban való részvétel során fontos és szükséges viselkedési szabályok elsajátítása, alkalmazása. Életkorhoz igazodó fejlesztő, kreatív internetes tevékenységek megismerése.
Technika
- Természetes, mesterséges anyagok tulajdonságainak megkülönböztetése.
- Az anyagok tulajdonságai és felhasználásuk közötti kapcsolat felismerése.
- Ismerje és alkalmazza a gyalogos és a kerékpáros közlekedés szabályait.
- Aktív részvétel tárgykészítő tevékenységben.
- Munkaeszközök megfelelő használata, védelme, megbecsülése, gondozása.
- Ismerje a lakás belső tereinek funkcióit.
- Baleset, betegség esetén tudja, mit kell tennie.
- Ismerjen fel néhány – a háztartásban nélkülözhetetlen – alapvető szerszámot, eszközt.
Testnevelés
- Vezényszavak ismerete, a rendgyakorlatok végrehajtása.
- Az alapvető gimnasztikai formák követése.
- Elfogadható mozgásminta reprodukálása a rajtolás, futás, ugrás és dobás végrehajtása során.
- Megfelelő kísérletek a kúszás, mászás, támasz és függés feladatainak teljesítésére.
- Örömmel vegyen részt a testnevelési játékokban.
- A test-test elleni küzdelem elfogadása.
- Biztonságos viselkedés mellmagas vízben.
Néptánc
- A tanult táncciklusok felismerése, a tanult motívumok önálló eltáncolása.
- A különböző összefogódzási módok használata.
- A hangsúlyos és hangsúlytalan zenei egységek felismerése.
- A tanult dalok ismerete.
Vívás
- arcvonalállás
- alapállás fegyverrel a kézben
- alapállás helyzetben, fegyverrel a kézben üdvözlés (ellenfél köszöntése)
- vívóállás fegyverrel a kézben
- lépés előre – lépés hátra fegyverrel a kézben
- kitörés fegyverrel a kézben
- kettős lépés előre fegyverrel a kézben
- kettős lépés hátra fegyverrel a kézben
- kitörés – vívóállás - kitörés fegyverrel a kézben
- egyenes szúrás fegyverrel, szúrópárnánál (karnyújtással, lépéssel, kitöréssel)